Toxiny

Toxin (z řeckého toxikon) je jedovatá látka produkovaná živými buňkami nebo organismy (wikipedia).

Laicky jsou toxiny jedovaté látky rostlinného nebo živočišného původu (nevyloučená látka z těla se stává toxinem). Po jejich konzumaci můžete mít vážné zdravotní komplikace, které v některých případech mohou skončit i smrtí. Pokud používáme slovo toxiny v běžné řeči, máme na mysli látky, o kterých se domníváme, že "jen" nejsou našemu zdraví prospěšné - jako například kofein, nikotin, alkohol nebo tmavá masa.

Signály organismu

Naučit se rozlišovat signály, kterými s námi naše tělo komunikuje, je základní předpoklad pro udržení stálé kondice a vitality.

Pokud je všechno v pořádku, naše tělo mlčí. Máme  pocit jakési vnitřní svobody, překypujeme čilostí, energii a optimismem. Zdraví se odráží na naší pokožce i zářivých očích. Pokud tento popis odpovídá Vašemu stavu, můžete být spokojeni. Téměř s jistotou se dá hovořit o tom, že se ke svému tělu chováte správně. Jestliže se však vyskytne  problém, tělo vyšle okamžitě varovný signál.

Nejčastější signály:

  • únava, bolesti, stav stolice, barva a zápach moči, potíže s vlasy, nehty, kůží, zahlenění, pocení, chutě.

Únava: je prvním příznakem nedostatku vitaminů, minerálů a nedostatečné výživy.

Bolest: signalizuje, že dochází nebo už došlo k poruše nějaké funkce, vzniku zánětlivého ložiska nebo jiného poškození systému, a nutí nás porušené místo šetřit. Pokud nebudeme hledat příčinu této bolesti, ale budeme ji jen utlumovat léky, může se stav postupně zhoršovat, až propukne v otevřenou nemoc.

Stav stolice: Kvalita zdraví je podmíněná dobrou činnosti trávícího systému. Všechno co sníme se musí v těle zpracovat - vytřídit, rozštěpit, vstřebat a vyloučit. Stav stolice proto významně vypovídá o našem zdravotním stavu. Zdraví a dobře vyživovaný  člověk má 2-3x denně lehce vytlačitelnou, dobře formovatelnou a téměř nezapáchající stolici. Stolice nepravidelná, tvrdá, silně zapáchající, která se nedá spláchnout nebo je hráškovitá, znamená, že se trávící systém potýká s problémem. Poměrně častým signálem organizmu je zácpa, která je projevem zejména nedostatku vlákniny, pohybu, tekutin a vlivu stresu a napětí. Velké množství plynu ve střevním systému signalizuje dysmikrobii - dysbiózu, což je přemnožení nežádoucích bakterii a plísní ve střevech. Časté užívání antibiotik neskýtá řešení! Ve střevech máme bakterie, které jsou pro jejich činnost nepostradatelné. Při opakovaném léčení antibiotiky dochází k jejich zničení a tím dán prostor k tvorbě a růstu plísní.

Pitný režim neodmyslitelně patří do správné výživy. Podle barvy a zápachu moči poznáme, jak  na tom jsme. moč, kterou vylučuje zdravé, správně vyživované a dostatkem tekutin zásobované tělo, je bez barvy (nanejvýš je zbarvená světložlutě) a bez zápachu.

Pocení: zvláště noční je důkazem zhoršené činnosti ledvin a jater. Když se ráno vzbudíme zpocení, jako když nás někdo do vody hodil, naše ledviny už pracují na doraz. Tělo si tímto způsobem pomáhá při vylučování odpadních látek pokožkou. Tento pot je charakteristický svým zápachem (na rozdíl od potu produkovaného například při sportovních výkonech). Často se přidává pocit tlaku v oblasti ledvin tj. v křížové oblasti. Všechny tyto signály hovoří o nedostatečné činnosti ledvin a nadměrném hromadění odpadních látek. Vyšetření krve i moči jsou často v prvních  fázích negativní. Jelikož v ledvinách dochází ke zpracování minerálních látek, je víc jak pravděpodobné, že jejich porucha povede sekundárně k poruchám kostního a kloubního aparátu a rovněž k poruchám v pohlavním systému. Jestliže  se snažíme nadměrné pocení pouze kosmeticky zakrýt různými antiperspiranty, dosáhneme jenom toho, že v podstatě tělu bráníme ve vylučování odpadu.

Potíže s kůží, vlasy a nehty: Vypadávání vlasů, lámání nehtů, popraskaná kůže na patách, tvorba vyrážek a ekzémů, akné - to vše rovněž signalizuje hromadění odpadních látek (zejména ve střevech) a nedostatek živin. Na šedivění vlasů se podílí nedostatek mědi a na plešatění nedostatek cínu. Hovoří se, že vlasy jsou obrazem sliznice střev, činnosti jater a ledvin a úrovně  mikroživin a toxických látek ve střevech. (Opět, jako všechno, ani toto nejde úplně generalizovat. Jsou i dobře vyživovaní lidé, kteří mají šediny nebo pleš. I zde se může na daném stavu jistým procentem podílet genetická informace.) Naše tvář a naše kůže rovněž hovoří o tom, jak pracuje vnitřek našeho těla. Jestliže máme problémy s pletí, potřebujeme vyčistit svoje tělo a změnit stravovací návyky tak, aby v naší výživě byly všechny potřebné látky - pak se naše pokožka upraví a bude čistá a zářivá.

Časté zahlenění: nosu, záněty dýchacích dutin, dlouhotrvající kašel, častá onemocnění dýchacích cest, zánětlivá onemocnění ženských pohlavních orgánů, onemocnění uší s poruchou sluchu, problémy s prostatou, tvorby cyst -to všechno znamená, že tělo hromadí odpadní látky v různých částech, které mají nějaký kontakt s vnějškem.

Chutě: které máme v průběhu dne, jsou důkazem toho, že naše tělo nedostalo to, co potřebuje a vůbec to není závislé na tom, kolík jsme toho snědli. Tělo si prostě a jednoduše žádá svojí výživu.

Co raději vynechat?

  • Alkohol je jeden z toxinů, kterých se mnozí z nás obávají nejvíce, ale ve skutečnosti je v malých dávkách pro organismus neškodný. Odborné studie dokonce naznačují, že lidé, kteří si dají jeden - dvě sklenice alkoholického nápoje za den, jsou zdravější a žijí déle než abstinenti. Nicméně pokud pijete více než dvě sklenice denně, z dobrých zpráv se obratem ruky stanou zlé. Pravidelná konzumace více než dvou sklenic denně zvyšuje riziko určitých typů rakoviny a srdečně - cévních onemocnění a nadměrné pití, tj. více než 4 sklenice alkoholického nápoje denně, může již ochromit životně důležité orgány, mozek, buňky či vést k slepotě.

  • Kofein, často také slýcháme, že je třeba přestat s požíváním kofeinu. Ale je to skutečně tak? Opět, mnoho lidí si myslí, jak silný toxin je kofein. Neexistují však žádné důkazy, že by došlo k narušení zdraví kofeinem, pokud požijete méně než 600mg za den (tj. asi šest šálků). U některých lidí však menší zdravotní potíže může způsobit i menší dávka. Asi 350mg může mít za následek snížení koncentrace a energie. Výzkum, který provedli vědci na Dukeově univerzitě v USA ukázal, že lidé, kteří pravidelně konzumují více než 400 mg kofeinu denně, produkují více stresových hormonů než ti, kteří konzumují menší množství. Proto je sledování pravidelných dávek důležitou součástí vaší detoxikace.

  • Nikotin, ze složek, které se používají při výrobě cigaret i dalších tabákových výrobků a z reakcí, ke kterým dochází při hoření, při každém vdechu na přijetí organismus asi 4000 druhů látek, z nichž mnohé jsou škodlivé. Inhalujete jedy, jako olovo, arsen či kyanid, které dokonce ani v miniaturních dávkách nedělají vašemu tělu dobře. Vdechujete také oxid uhelnatý, který tělo obírá o kyslík. Navíc v průběhu kouření produkuje vaše tělo chemické látky tzv. nitrosaminy, které způsobují rakovinu prakticky všude, kam se dostanou. Proto prvním a základních krokem při detoxikaci organismu je přestat kouřit.

  • Znečišťující látky pronikají do našeho života v nejrůznějších formách, ať už jako různé chemikálie, hormony nebo těžké kovy ( olovo, rtuť, hliník…). Do organismu se dostávají různě - ze vzduchu, z produktů, které používáme v domácnosti, nebo si najdou cestu, jak se dostat do toho, co jíme ( půdou, vodou). Tyto kontaminující látky mohou být lidskému zdraví velmi škodlivé. Výzkumy, které vykonával institut zdraví dětí v USA, prokázaly, že ve dnech s největší koncentrací škodlivin ovzduší roste u dětí množství dýchacích potíží, jako je bolest v krku a kašel. Znečišťující látky jsou také důvodem vzniku škodlivých sloučenin, kterým se říká volné radikály. Tyto nestabilní molekuly napadají v organismu zdravé buňky a poškozují je. Volné radikály jsou spojovány s řadou problémů od vrásčité pleti až po onemocnění srdce.

  • Nasycené a jiné škodlivé tuky, ortodoxní "detoxináři" vás budou přesvědčovat, že tmavá masa ( červené masa) jsou toxinem, protože jejich lidský organismus tráví s obtížemi, a tedy způsobují NARS množství toxinů v tlustém střevě. Říká se dokonce, že 2,2 - 4,5 kg naší tělesné hmotnosti by mohlo tvořit rozkládající se ( nestrávené) maso v tlustém střevě. Vědecky to však není dokázáno, takže se můžete sami podle sebe rozhodnout, zda je toto tvrzení dostatečným důvodem na to, abyste červené maso vyloučili ze svých jídelníčků. Pravdou však je, že některé druhy tmavého masa ( stejně jako celou řadu plnotučných mléčných výrobků, umělých tuků, máslo, koláče, sušenky nebo moučníky) mají v sobě hodně nasycených tuků a to pro náš organismus vůbec není dobré. Tuky z potravy totiž musí zpracovávat játra, a když ji zaměstnáváme touto činností, nemůžou strávit dostatečné množství času čištěním organismu od skutečných toxinů, jakými jsou například pesticidy. Navíc nasycené tuky zvyšují množství volných radikálů v organismu. I když vezmeme v úvahu všechny tyto argumenty, ne všechny tuky jsou však škodlivé - dokonce i Americká asociace starostlivosti o srdce připouští, že spotřeba do 20g nasycených tuků za den nemůže našemu zdraví škodit.

  • Cukr, spousta lidí, když přemýšlí o tom, čím cukr škodí zdraví, většinou dospěje k obezitě nebo k zubnímu kazu, ale to zdaleka není vše. Když vědci ze státní univerzity v Buffalo (USA) nedávno zkoumali, které potraviny vnášejí do organizmu nejvíc volných radikálů, cukr skončil bezkonkurenčně nejvýš. Do dvou hodin po snědení 300kcal cukru (ekvivalentem je jedna plechovka perlivého sladkého nápoje a trocha čokolády) vám vzroste v těle množství volných radikálů o 140%. Cukr také zvyšuje množství tzv. "škodlivých" bakterií ve střevech, které mohou podporovat kvašení, a tím zvyšuje i riziko reabsorpce mnohem nebezpečnějších toxinů.

  • Stres, o stresu nelze hovořit přímo jako o toxinu, protože stres není nic, co byste polykali (a pravděpodobně není tak škodlivý jako cigareta), ale přesto organismu škodí. Když jsme ve stresu, naše tělo vyrábí různé chemické látky, které celý systém uvádějí do pohotovosti. Zvyšuje se krevní oběh, což napomáhá nebezpečnějším toxinům volněji procházet organismem. Ve stavu stresu jste také náchylnější holdovat jiným toxinům jako alkoholu, cigaretám, cukru nebo sytým mastným pokrmům. Potlačení stresu je důležitou součástí detoxikace, ale zároveň jednou z nejkrásnějších. Neznám nikoho, kdo by se setkal s relaxační metodou, která by se mu nelíbila.

Co je nutné dělat, aby tělo odvádělo toxíny z těla:

  • pravidelný pohyb a práce na čestvém vzduchu v přírodě
  • pravidelná chůze pěšky, jízda na kole, plavání
  • sluníčko
  • dostatečný přísun vody včetně koupání ve slané vodě
  • strava v poměru váhového množství 4 : 1 (syrová stravá  : vařené stravě)
  • hluboké dýchání (dech odvádí taky některé toxíny z těla - kyselina uhličitá)

Kyseliny, které se nevyloučí z těla způsobují úbytek vápníku v těle (tím si tělo neutralizuje kyseliny v těle).

Problém vařené stravy je v tom, že neobsahuje enzymy (pomáhají při trávení), které jsou vařením zničeny a navíc odebíráme z těla enzymy na trávení vařené stravy (produkce enzymů, které se vytváří v těle s rostoucím věkem klesá). To znamená, že čím jsme staší, tím více živé stravy by jsme měli konzumovat. Protože tělo nemá dostatek enzymů, způsobuje to nadýmání žaludku a další poruchy trávení v tlustém střevě (ze špatně natrávené stravy vznikají toxíny a zaplísnění - dysbióza). U živé stravy tyto enzymy naopak napomáhají trávení a nemusí být tak odebírány z těla.

Superpotraviny odvádějící toxiny z těla:

Játra ukládají toxiny do různých částí těla, např. ve formě cist, znamének na kůži, vazivových tkáních atd.. Z jatek se odstraňují toxíny částečně pomocí žluče.

Toxíny se vylučují z těla pomocí:

čistota těla je základ pro dobrý duchovní a duševní stav

  • stolice (uměle můžeme použít klystýr)
  • moči
  • dechu
  • koupele ve slané vodě
  • pokožky (nadměrné pocení je důsledkem špatné funkce ledvin a jater - tyto orgány již nestíhají vylučovat přirozenou cestou toxíny)